Location Based Services

14 Jun

De term location-based services (LBS) is een applicatie dat geografische locatie integreert. Het wordt word tegenwoordig veel gebruikt, enkele dagelijkse voorbeelden zijn: noodservices, GPS, applicaties voor smartphone.

Hoe werkt het?
LBS werkt op smartphones met een GPS ingebouwd of via wifi. Het geeft letterlijk de locatie van het toestel weer. Het kan dan ook voor verschillende applicaties gebruikt worden. LBS bestaat al een tijdje, maar het is pas recentelijk interessant, omdat de locatie voorheen werd doorgegeven via het netwerk van je provider. Hierdoor stegen de kosten voor de gebruiker enorm en was het niet interessant voor de normale gebruiker.

Waarom passen bedrijven dit toe?
• Lokaal contact: de klanten van een bedrijf zijn meestal mensen uit de omgeving, de lokale klanten. Het is dus heel belangrijk om meer in contact met ze te komen en meer specifieke reclame op hen in te zetten.
• Persoonlijk: de marketing is veel persoonlijker gericht op bepaalde klanten. Dit zorgt ervoor dat een klant veel specifiekere aanbiedingen of informatie kan krijgen. De klanten worden beter bereikt en zien het ook minder als storend.
• Klanten trekken: er zijn veel mensen die eerder iets kopen als er een aanbieding aan vast zit. Dit zorgt voor extra klanten en hopelijk ook klanten die vaker terug zullen komen.

Welke bedrijven passen dit momenteel al toe?

Foursquare
Foursquare is een Location Based social network. Met Foursquare kun je ‘virtueel’ inchecken op een locatie en zo je vrienden laten weten waar je je bevindt. Je kunt ook plaatsen aanbevelen of tips geven. De updates van Foursquare kunnen eenvoudig gedeeld worden op Twitter of Facebook.

Het inchecken bij Foursquare is gekoppeld aan een spel element, waarmee gebruikers met het inchecken punten kunnen verdienen. Het totaal aantal punten wordt verzameld op het leaderbord, waar ook het aantal punten van de vrienden van de gebruiker te zien zijn.

Google Places
Tegenwoordig oriënteren mensen zich meer online. Er wordt steeds meer een beroep op Google gedaan om informatie over van allerlei bedrijven te vinden. Het is daarom ook van cruciaal belang dat de informatie die op Google staat correct is.
Mensen zoeken ook steeds vaker lokaal naar producten en diensten. Als gebruikers op zoek zijn naar lokale informatie geeft Google deze lokale informatie weer middels een lijst met lokale bedrijven.
Google gebruik LBS natuurlijk voor het bijvoorbeeld hierboven beschreven Google maps. Maar het verzameld data om je vooraf al te kunnen helpen. Het tracked iedere beweging en afspraak die je maakt en kan op die manier van tevoren je aangeven hoe laat je waar bent. Zeer slim gedaan.

Groupon
Er zijn steeds meer aanbieders met korting sites die gericht zijn op specifieke locaties. Groupon is daar een goed voorbeeld van.
Groupon biedt elke dag nieuwe, attractieve vrijetijdsactiviteiten aan met hoge korting in verschillende steden. Steeds meer bedrijven zetten het in om reclame te maken.
Voor mobiele telefoon heeft Groupon een speciale applicatie.
Zo kun je deals dichtbij vinden op een kaart, je kunt deals kopen via je smartphone en je krijgt de vouchers meteen en hoeft niks uit te printen.

Plot
Plot is reeds opgezet. Het is een app die je informeert wanneer je in de buurt bent van een winkel. Ik vind het zelf een wat agressieve aanpak maar met enige modificaties, waaronder kortingen, zeker zinvol.

Plot biedt retailers de mogelijkheid om via location based marketing hun klanten/consumenten te bereiken. Nadat de Plot plugin is geïntegreerd in hun app kunnen bedrijven met het CMS-systeem zelf bepalen welke informatie wanneer wordt verstuurd. Een retailer kan zo ervoor zorgen dat zijn app gebruikers een location alert stuurt met een speciale aanbieding. Als dus iemand in de buurt komt van de winkel, ontvangt hij/zij een mobiele notificatie van de aanbieding. Hierdoor ontvangt de consument alleen op het meest relevante moment een bericht: namelijk als hij/zij in de buurt is van de winkel. Hierdoor is de store traffic en sales conversie dus het hoogst.

Door de relevantie van Location Alerts blijkt de conversie waanzinnig hoog te zijn. Waar een succesvolle banner misschien een click through rate haalt van een procent, halen Location Alerts gemiddeld twaalf procent.

Ontwikkelingen op het gebied van Location Based Services

• Op dit moment is 35% van alle telefoons in Europa een smartphone.
• In 2015 zal 47% van alle mobiele telefoons op de wereld een smartphone zijn. Het aantal smartphones zal dan boven de 1 miljard uitstijgen.
• In 2009 maakte 63 miljoen mensen gebruik van LBS. In 2012 zal dit aantal stijgen tot 468 miljoen gebruikers.
• 40% van alle mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan plaats/locatie.
• 95% van de smartphone-gebruikers zoekt naar locatie-informatie. In 88% van de gevallen wordt er binnen 1 dag actie ondernomen.
• Android groeit als meest populaire OS-platform en er wordt verwacht dat in 2015 48% van de smartphones op Android draait. iOS (Apple) zal waarschijnlijk tot 2014 het tweede grootste platform blijven, maar zal door de dalende prijzen van smartphones met open OS-platformen in aandeel afnemen.

Wat is de toekomst

The future is here. LBS wordt steeds vaker gecombineerd met andere tools zoals augmented reality. Augmented reality is er al een tijdje maar er wordt nog niet heel veel mee gedaan. Het idee is dat je via de camera van je telefoon een object te zien op je beeldscherm die er niet is. Snappie?! Wil je goede uitleg om te weten hoe het werk check hier

Eens in de zoveel tijd komt er wel iets gaafs om de hoek zetten zoals ook Airwalk heeft gedaan. Airwalk is een schoenenmerk in Amerika, en hadden geen groot budget maar wel veel creativiteit. Ze hebben in samenwerking met een marketingbureau een pop-up store ontwikkeld. Het idee is dat je naar een locatie gaat, daar je telefoon uit je broekzak haalt en het richt op een locatie. Hier kreeg je dan een rondtollende schoen te zien die je kon kopen. Video

De toekomst is naar mijn mening niet het combineren van verschillende tools. Zoals in het voorbeeld hierboven, dit soort dingen maakt de weg vrij voor kleine ondernemingen met een goed idee en veel creativiteit. Door het combineren van LBS en bijv. augmented reality is niks onmogelijk.

Bron:
Frankwatching
compass online marketing
Location-Based Services (Schiller & Voisard, 2004)
Adinformatie

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: