FACEBOOK ZAKELIJK MOBILE ADS

14 Jun

Mobile advertenties is booming business, voor 2 bedrijven: Google en Facebook. Google’s marketshare groeide tot 56% afgelopen jaar. Dit is iets meer dan de $16 miljard totale marktomzet. Maar Facebook maakt een snelle inhaalslag. Mobile ads is met meer 333% gestegen en hebben nu 13% van de totale markt in handen.
Mobile ads is de nieuwe vorm van reclame. Tegenwoordig vinden mensen de mobile ads steeds normaler worden.
Bedrijven hebben dus een extra manier gevonden om hun doelgroep te benaderen via Facebook. Afgezien van de traditionele reclames op de desktopversie worden deze ads gespecificeert op de mobile gebruikers.
Bedrijven hebben een aantal mogelijkheden om hun publiek te berijken op Facebook. Ze kunnen allereerst een bedrijfspagina. Dit is de moeilijkste manier, maar wel het meest duurzame. Hier probeer je likers te verzamelen met relevante content. De tweede manier is het direct adverteren op gebruikers. De advertenties worden dan rechts in het beeld vertoond en wanneer een vriend van je deze “liked” worden ze vertoond op jouw news feed.
Hoe zorg je voor de juiste content op de bedrijfs/productpagina?
Engagement
Of je nu 100 of 10.000 fans hebt weten te verzamelen, de mate van activiteit en kwaliteit op je pagina bepaalt het succes. Uit de overwegend lage activiteit van de gemiddelde merkenpagina blijkt dat het creëren van goede content nog steeds een grote uitdaging is.
EdgeRank
Dit credo wordt versterkt door EdgeRank, het algoritme dat Facebook gebruikt om content te wegen en op basis daarvan de newsfeed van gebruikers in te richten. Deze score wordt bepaald door het aantal en het type reacties (likes, comments of shares) dat je post krijgt. Niet al je content komt dus automatisch bij je fans op de Newsfeed terecht. Als je EdgeRank daalt, bestaat er zelfs een aanzienlijke kans dat je posts niet eens gezien worden!
levantie en fun
Als je hoog wilt scoren in EdgeRank en de zichtbaarheid van je posts wilt boosten zul je ‘shareworthy content’ moeten creëren. In de praktijk betekent dat vaak een combinatie van relevantie en fun. Relevantie is uiteraard een open deur maar nog steeds zijn 90% van de Facebook posts simpelweg niet boeiend voor fans. Jij zit toch ook niet op vage bit.ly linkjes met saaie nieuwsberichten te wachten? Fun is een ander aspect, we kunnen er wel omheen draaien maar voor de meeste mensen is Facebook gewoon tijdverdrijf. Een grappig plaatje krijgt meer likes dan een lang verhaal dat toch niet wordt gelezen. Hou het kort en leuk!

Bron:

Emarketer
Marketingfacts
Airpush

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: